Beskrivning
Namnet på Hoyo de Monterrey-cigarrer kommer inte från mannen som grundade märket, utan från gården där han odlade sin världsklassiga tobak. José Gener var bara 13 år gammal när han lämnade sitt hem i Tarragona, Spanien för att arbeta på sin farbrors plantage på Kuba. Den kubanska cigarrindustrin var i uppgång vid den tiden, och som vuxen hade Gener etablerat familjegården som en av de bästa på Kuba. Belägen i staden San Juan y Martinez, i hjärtat av Vuelta Abajo-regionen, nås gården fortfarande genom en port på torget. Ovanför den finns en inskription: “Hoyo de Monterrey. José Gener. 1860.”
Namnet översätts bokstavligen till “Monterreys hål”. Även om det kanske inte låter så tilltalande, syftar det på den konkava formen av området där gården ligger – perfekt för odling av fin tobak. År 1865 registrerades märket med samma namn i Havanna; idag, efter att ha överlevt otaliga prövningar och utmaningar, är det fortfarande en global favorit.
Populariteten för Hoyo de Monterrey-cigarrer hittades först på den engelska marknaden. Snabb tillväxt innebar att när José Geners dotter tog över rodret år 1900 var företaget redan ett av de största i branschen. Även om familjeanknytningen upphörde 1931 – då de valde att fokusera på sin sockerverksamhet istället för tobak – fortsatte tillväxten. Nya serier lades till, inklusive en som blev en modell för framtida Davidoff-cigarrer, och försäljningen ökade enormt. Även efter revolutionen och nationaliseringen av industrin under Castros regering, fortsatte Hoyo de Monterrey-cigarrer att vara eftertraktade av rökare över hela världen.
Hela dagens vitolario för Hoyo de Monterrey rullas för hand med Tripa Larga (långfylld tobak) från Vuelta Abajo-gården. Blandningen är lätt i styrka – kanske starkare än endast Quai d’Orsay – och finns tillgänglig i både stora och små format. Variationen av former, som förfinats genom åren och anpassats för att passa den moderna rökarens smak, är nyckeln till märkets bestående dragningskraft.
Den första Limited Edition-utgåvan, vid millennieskiftet 2000, innehöll en gigantisk Hoyo de Monterrey-cigarr, tillsammans med Montecristo och Romeo y Julieta-cigarrer av liknande storlek. Denna Hoyo-cigarr var ovanlig genom att den släpptes på nytt redan året därpå. Eftersom märket är ett av de sex globala märkena är Hoyo inte tillgänglig för urval av distributörer för Regional Edition-utgåvor; det har dock använts för många andra minnescigarrer, inklusive Year of the Ox-utgåvan 2021.
Arvet efter Hoyo de Monterrey är nu över 150 år gammalt, men märket fortsätter att expandera, med hjälp av nya utgåvor för både begränsad och reguljär release. Det rekommenderas ofta som ett introduktionsmärke, tack vare den lätta och förlåtande karaktären hos blandningen, men uppskattas lika mycket av erfarna rökare som har njutit av dess smaker under hela sin cigarresa. Guldmedaljerna som omger José Geners namn på varumärkets förpackning var hårt förtjänade, och den moderna inkarnationen av hans märke strävar efter att upprätthålla den standard han satte för så många år sedan.